ریاضی ماکو

وبلاگ ریاضی شهرستان ماکو

ریاضی ماکو

وبلاگ ریاضی شهرستان ماکو

علم بهتر است یا ثروت

سالهاست که یک موضوع انشاء نقل محافل آموزشی ماست و بیشتر ما دست کم یک بار درباره این موضوع انشاء نوشته ایم. بعضی ها علم رو بهتر دونستیم و بعضی ها ثروت رو و بعضی ها هم هر دو را در کنار هم پسندیدیم.. سالها پیش علی (ع) دروازه شهر علم یعنی پیامبر (ص) به این سوال پاسخ مبسوطی داده که توجه شما رو به اون جلب می کنم:

جمعیت زیادی دور حضرت علی حلقه زده بودند. مرد وارد مسجد شد و درفرصتی مناسب پرسید:

ـ یا علی! سؤالی دارم. علم بهتر است یا ثروت؟
علی در پاسخ گفت:
علم بهتر است؛ زیرا علم میراث انبیاست و مال وثروت میراث قارون و فرعون و هامان وشداد.
مرد که پاسخ سؤال خود را گرفته بود، سکوت کرد.

در همین هنگام مرد دیگری وارد مسجد شد و همان‌طور که ایستاده بود بلافاصله پرسید:
ـ اباالحسن! سؤالی دارم، می‌توانم بپرسم؟ امام در پاسخ آن مرد گفت:بپرس! مرد که آخر جمعیت ایستاده بود پرسید:-علم بهتر است یا ثروت؟
علی فرمود:
علم بهتر است؛ زیرا علم تو را حفظ می‌کند، ولی مال و ثروت را تو مجبوری حفظ کنی.
نفر دوم که از پاسخ سؤالش قانع شده بود، همان‌‌جا که ایستاده بود نشست.

در همین حال سومین نفر وارد شد، او نیز همان سؤال را تکرار کرد،و امام در پاسخش فرمود:
علم بهتر است؛ زیرا برای شخص عالم دوستان بسیاری است،ولی برای ثروتمند دشمنان بسیار!

هنوز سخن امام به پایان نرسیده بود که چهارمین نفر وارد مسجد شد. او در حالی که کنار دوستانش می‌نشست، عصای خود را جلو گذاشت و پرسید:
ـ یا علی! علم بهتر است یا ثروت؟
 حضرت‌علی در پاسخ به آن مرد فرمودند:
علم بهتر است؛ زیرا اگر از مال انفاق کنی کم می‌شود؛ ولی اگر از علم انفاق کنی و آن را به دیگران بیاموزی برآن افزوده می‌شود.

نوبت پنجمین نفر بود. او که مدتی قبل وارد مسجد شده بود و کنار ستون مسجد منتظر ایستاده بود، با تمام شدن سخن امام همان سؤال را تکرار کرد.
حضرت‌ علی در پاسخ به او فرمودند
علم بهتر است؛ زیرا مردم شخص پولدار و ثروتمند را بخیل می‌دانند، ولی از عالم و دانشمند به بزرگی و عظمت یاد می‌کنند.

با ورود ششمین نفر سرها به عقب برگشت، مردم با تعجب او را نگاه کردند. یکی از میان جمعیت گفت: حتماً این هم می‌خواهد بداند که علم بهتر است یا ثروت! کسانی که صدایش را شنیده بودند، پوزخندی زدند. مرد، آخر جمعیت کنار دوستانش نشست و با صدای بلندی شروع به سخن کرد:
ـ یا علی! علم بهتر است یا ثروت؟
امام نگاهی به جمعیت کرد و گفت:
علم بهتر است؛ زیرا ممکن است مال را دزد ببرد، اما ترس و وحشتی از دستبرد به علم وجود ندارد.

مرد ساکت شد. همهمه‌ای در میان مردم افتاد؛ چه خبر است امروز! چرا همه یک سؤال را می‌پرسند؟ نگاه متعجب مردم گاهی به حضرت‌ علی و گاهی به تازه‌واردها دوخته می‌شد.

در همین هنگام هفتمین نفر که کمی پیش از تمام شدن سخنان حضرت ‌علی وارد مسجد شده بود و در میان جمعیت نشسته بود، پرسید:
ـ یا اباالحسن! علم بهتر است یا ثروت؟
امام دستش را به علامت سکوت بالا برد و فرمودند
علم بهتر است؛ زیرا مال به مرور زمان کهنه می‌شود، اما علم هرچه زمان بر آن بگذرد، پوسیده نخواهد شد.

مرد آرام از جا برخاست و کنار دوستانش نشست؛ آنگاه آهسته رو به دوستانش کرد و گفت: بیهوده نبود که پیامبر فرمود: من شهر علم هستم و علی هم درِ آن! هرچه از او بپرسیم، جوابی در آستین دارد، بهتر است تا بیش از این مضحکه مردم نشده‌ایم، به دیگران بگوییم، نیایند! مردی که کنار دستش نشسته بود، گفت: از کجا معلوم! شاید این چندتای باقیمانده را نتواند پاسخ دهد، آن‌وقت در میان مردم رسوا می‌شود و ما به مقصود خود می‌رسیم! مردی که آن طرف‌تر نشسته بود، گفت: اگر پاسخ دهد چه؟ حتماً آن‌وقت این ما هستیم که رسوای مردم شده‌ایم! مرد با همان آرامش قلبی گفت: دوستان چه شده است، به این زودی جا زدید! مگر قرارمان یادتان رفته؟ ما باید خلاف گفته‌های پیامبر را به مردم ثابت کنیم.

در همین هنگام هشتمین نفر وارد شد و سؤال دوستانش را پرسید،
که امام در پاسخش فرمود
علم بهتر است؛ برای اینکه مال و ثروت فقط هنگام مرگ با صاحبش می‌ماند، ولی علم، هم در این دنیا و هم پس از مرگ همراه انسان است.

سکوت، مجلس را فراگرفته بود، کسی چیزی نمی‌گفت. همه از پاسخ‌‌های امام شگفت‌زده شده بودند که…

نهمین نفر وارد مسجد شد و در میان بهت و حیرت مردم پرسید:
ـ یا علی! علم بهتر است یا ثروت؟
امام در حالی که تبسمی بر لب داشت، فرمود:
علم بهتر است؛ زیرا مال و ثروت انسان را سنگدل می‌کند، اما علم موجب نورانی شدن قلب انسان می‌شود.

نگاه‌های متعجب و سرگردان مردم به در دوخته شده بود، انگار که انتظار دهمین نفر را می‌کشیدند. در همین حال مردی که دست کودکی در دستش بود، وارد مسجد شد.

او در آخر مجلس نشست و مشتی خرما در دامن کودک ریخت و به روبه‌رو چشم دوخت. مردم که فکر نمی‌کردند دیگر کسی چیزی بپرسد، سرهایشان را برگرداندند، که در این هنگام مرد پرسید:
ـ یا اباالحسن! علم بهتر است یا ثروت؟
نگاه‌های متعجب مردم به عقب برگشت. با شنیدن صدای علی مردم به خود آمدند:
علم بهتر است؛ زیرا ثروتمندان تکبر دارند، تا آنجا که گاه ادعای خدایی می‌کنند، اما صاحبان علم همواره فروتن و متواضعند

فریاد هیاهو و شادی و تحسین مردم مجلس را پر کرده بود. سؤال کنندگان، آرام و بی‌صدا از میان جمعیت برخاستند. هنگامی‌که آنان مسجد را ترک می‌کردند، صدای امام را شنیدند که می‌گفت:
اگر تمام مردم دنیا همین یک سؤال را از من می‌پرسیدند، به هر کدام پاسخ متفاوتی می‌دادم.

منبع: کشکول بحرانی، ج۱، ص۲۷٫ به نقل از امام علی‌بن‌ابی‌طالب، ص۱۴۲  (تابناک)

آمادگی امتحان در جهت کاهش استرس

 1- به امتحان با اطمینان نزدیک شوید : هر راهبردی که می توانید برای مجسم کردن موفقیت استفاده کنید: تصور، استدلال، صحبت کردن با خودتان، تمرین، کار گروهی، یادداشت خاطرات روزانه و غیره.
به امتحان به عنوان فرصتی برای نشان دادن میزان مطالعه ای که داشته اید و دریافت پاداشی برای مطالعه ای که انجام داده اید، نگاه کنید.
2- آماده باشید : مطالب درسی تان را کاملاً یاد بگیرد ومطالب درسی که برای امتحان نیاز خواهید داشت، سامان دهی کنید. ازیک حالت چک لیست استفاده کنید.
3- برای امتحان دادن از یک مکان راحت استفاده کنید که دارای نور خوب وعوامل حواسپرتی کم باشد.
4- برای خود وقت زیادی به خصوص برای کارهایی که باید قبل از امتحان انجام دهید، اختصاص دهید و بازهم کمی زودتر به محل امتحان بروید.
5- از فکر کردن به این که دقیقاً قبل از امتحان نیاز به مطالعه دارید، پرهیز کنید.
6- تلاش کنید حالت خوبی برای تمرکز داشته باشید. ازصحبت کردن با هر دانش آموزی که خوب آمده نشده است، منفی گرایانه صحبت می کند و یا آمادگی شما را مختل خواهد کرد، پرهیز کنید.
7- می گویند برنامه ای ورزشی به تیز شدن مغز کمک می کند.
8- شب قبل از امتحان خواب شبانه خوبی داشته باشید.
9- با معده خالی به امتحان نروید، سبزیجات و میوه جات تازه اغلب برای کاهش استرس توصیه می شوند. غذاهای مضطرب کننده می توانند شامل غذاهای فرآوری شده، شیرین کننده مصنوعی، نوشابه های گازدار، شکلات، تخم مرغ، غذاهای سرخ شده، گوشت قرمز، شکر، محصولات آرد سفید، چیپس ها و غذاهای مشابه، غذاهای حاوی نگهدارنده یا ادویه های زیاد باشند.
10- یک غذای سبک یا تغذیه ی دیگری بخورید تا به مغزتان کمک کند که از استرس و اضطراب به دور بماند. از مواد حاوی شکر خیلی زیاد (آب نبات) بپرهیزید چون ممکن است وضعیت شما را بدتر کند.

در حین امتحان :

1- صورت سؤال ها را با دقت بخوانید.
2- زمان امتحان دادن خود را بودجه بندی کنید.
3- برای کمک به راحتی خود، در جای خود، جابجا شوید.
4- اگر سؤالی را بلد نبودید، آن را نگه دارید و به ادامه سؤالات بپردازید.
5- اگر در حال دادن امتحان انشاء هستید و در کل امتحان دچار مشکل شدید، یک سؤال را انتخاب کنید و شروع به نوشتن کنید. این ممکن است جواب را در مغز شما به راه اندازد.
6- اگر دیدید دانش آموزان شروع به تحویل دادن برگه هایشان کردند، وحشت زده نشوید. هیچ جایزه ای برای اولین نفری که امتحان را تمام کند، وجود ندارد.

اگر دیدید در حین یک امتحان دارید عصبی و هیجان زده و دچار اضطراب می شوید :

1- آرام باشید، شما دارای کنترل هستید، آرام نفس های عمیق بکشید.
2- در مورد ترس فکر نکنید. توقف: در مورد مرحله بعدی فکر کنید و به کارتان ادامه دهید، مرحله به مرحله.
3- از تقویت مثبت برای خودتان استفاده کنید: اعتراف کنید که بهترین عملکرد را داشته اید و در حال انجام بهترین عملکرد هستید.
4- انتظار مقداری اضطراب را داشته باشید. این اضطراب یک یادآور است که شما می خواهید بهترین عملکردتان را داشته باشید و می تواند به شما انرژی دهد. فقط آن را قابل مدیریت نگه دارید.
5- درک کنید که اضطراب می تواند یک عادت باشد و با تمرین می توانید از آن به عنوان ابزاری برای موفق شدن استفاده کنید.

پس از امتحان چگونگی عملکرد خود را مرور کنید :

1- چیزهایی که جواب داد را فهرست وار کنید و از این راهبردها باز هم استفاده کنید. هیچ مشکلی نیست که موارد مورد نظر چقدر کوچک باشند: آنها در حال ساختن ساختمان هایی برای موفق شدن هستند.
2- چیزهایی را که در جهت بهتر شدن جواب نداده اند، فهرست کنید.
3- این که شما در راهی قرار گرفته اید تا بر این مانع غلبه کنید، را جشن بگیرید.
از مراکز و منابع محلی در مدرسه تان برای کمک استفاه کنید.
اگر می دانید که دارای مشکلی با اضطراب امتحان هستید، مطمئن شوید که مربی یا معلم شما قبل از آن که هر آزمونی شروع شود، آن مشکل را می دانند ( و نه دقیقاً ساعت قبل از امتحان بفهمند. باید زودتر از موضوع مطلع شوند).
ممکن است گزینه های دیگری برای ارزیابی آگاهی یا عملکرد شما در آن موضوع وجود داشته باشد

منبع : کارا مت

سؤالات و پاسخ امتحانات نهایی دروس ریاضی سوم متوسطه در خرداد ۹۰

  برای دریافت سؤال و پاسخ امتحانات نهایی سال سوم  در خرداد ماه ۱۳۹۰، در جدول زیر روی آیکن مربوطه کلیک کنید.



درس

حسابان 

ریاضی‌فیزیک

جبرواحتمال

ریاضی‌فیزیک

هندسه۲

ریاضی‌فیزیک

. ریاضی۳ .

تجربی

.. ریاضی ..

انسانی

ریاضی

فنی‌و‌حرفه‌ای

سؤال‌وپاسخ

 

  

 منبع:مرکزسنجش‌آموزش‌وپرورش

نحوه‌ی محاسبه‌ی معدل در گواهینامه‌ی پایان دوره‌ی متوسطه نظری

نحوه‌ی محاسبه‌ی معدل در گواهینامه‌ی پایان دوره‌ی متوسطه نظری

. 

   فایل ضمیمه 

برگرفته از وبلاگ گروه ریاضی ناحیه 1 استان آذربایجان غربی

  منبع:dinapi.medu.ir

جلسه گروههای آموزشی دبیران ریاضی شهرستان ماکو

جلسه گروههای آموزشی دبیران ریاضی متوسطه  شهرستان ماکو امروز  در ساعت 15:30 مورخه  1392/2/5   در محل پژوهشسرای دانش آموزی شهرستان با شرکت تقریبا تمام دبیران برگزار گردید و در مورد مباحث درسی و هماهنگی در مورد امتحانات آخر سال و  پربار نمودن وبلاگ شهرستان و مشکلات درسی و کم بودن ساعات درسی بعضی از مواد درسی بحث و تبادل نظر گردید .